måndag 14 september 2009

En av Roms rivna kyrkor


Rom är en mycket kyrktät stad. Med förorter inräknat uppgår antalet kyrkor, kapell och oratorier till cirka 900. Under medeltiden och barocken uppfördes en mängd kyrkor i Rom. Genom århundradena har det även rivits kyrkobyggnader. Skälen till rivningarna har t.ex. varit nya gatudragningar samt uppförandet av Tiberkajerna under slutet av 1800-talet och början av 1900-talet. Ett mycket litet antal av de rivna kyrkorna har rekonstruerats på annan plats, men de allra flesta har försvunnit. En av de senaste kyrkorna att demoleras var San Dionigi alle Quattro Fontane som 1938 fick ge plats för en modern byggnad vid Via delle Quattro Fontane.

En av Roms rivna kyrkor hette San Trifone in Posterula, som var belägen i hörnet av dagens Via della Scrofa och Via dei Portoghesi i rione Sant'Eustachio. Enligt traditionen uppfördes på denna plats en liten kyrka år 717, och år 1006 byggdes den om och gavs en basilikal interiör. Kyrkan dedikerades vid denna tid åt sankt Trifonis, vars reliker hade överförts till kyrkan.

År 1424 fördes Augustinus mor Monicas reliker till kyrkan, men dessa överfördes dock snart till den närbelägna kyrkan Sant'Agostino. Den lilla kyrkan San Trifone in Posterula nedrevs 1746 vid utbyggnaden av augustinernas kloster vid Sant'Agostino.

Xylografin ovan utfördes av Girolamo Francini i slutet av 1500-talet.

tisdag 8 september 2009

Salig i vår


Den 2 maj 2010 kommer den engelske kardinalen John Henry Newman (1801–1890) att saligförklaras. Newman tillhörde från början Anglikanska kyrkan, men konverterade till Romersk-katolska kyrkan 1845 och prästvigdes två år senare. Som teolog var Newman mycket produktiv; han publicerade fyrtio böcker, bland annat Apologia pro vita sua (1864). I denna skriver han följande om sin konvertering:

"Från den stund då jag blev katolik har jag givetvis ingen fortsatt redogörelse att framlägga för min religiösa åskådning. När jag säger så menar jag inte att jag varit intellektuellt overksam, eller att jag slutat fundera på teologiska frågor; jag har däremot inte haft några åsiktsändringar att beskriva, och överhuvud ingen oro i mitt hjärta. Jag har levt i fullkomlig frid och förnöjsamhet, jag har inte haft ett enda tvivel. Vid min konvertering var jag inte medveten om någon inre förändring, intellektuell eller religiös. Jag var inte medveten om någon fastare tro på uppenbarelsens fundamentala sanningar eller om någon bättre kontroll över mig själv, min trosiver var inte större, men det var som att komma i hamn från ett upprört hav, och min glädje däröver förblir oavlåtligen till denna dag."

onsdag 2 september 2009

Sankt Laurentius i Rom (2)


San Lorenzo in Fonte är en liten kyrka belägen bland myllret av gator och gränder på Viminalens sluttning. På denna plats var den helige diakonen Laurentius fängslad i väntan på sitt martyrium, och med vatten från en källa (fonte) döpte han sin fångvaktare Hippolytos.

söndag 30 augusti 2009

Att leva eukaristiskt

Att leva eukaristiskt innebär att helt och hållet tro på och ta emot Guds rena och barmhärtiga kärlek. Eukaristin är ren kärlek. Jesus Kristus utger sig för dig och mig i ett rent och fläckfritt kärleksoffer varje gång vi tar emot Honom i mässan. Eukaristin är Guds slutgiltiga och uppenbara bevis på att Han oändligt håller av oss, vill leda oss och vill oss väl.

Att leva eukaristiskt är att leva i tacksägelse över att Gud har givit oss sin enfödde Son till vår frälsning och räddning undan synd och död. När vi inser vad Gud har gjort för oss — att han har offrat sin ende son — växer vår tacksägelse.

Att leva eukaristiskt är att leva i överlåtelse. Jesus överlät sig helt och hållet i sin Faders barmhärtiga famn. Jesus utövade full överlåtelse, då han hånades av folkmassan, torterades av soldaterna och spikades upp på korset. Dagligen kan vi öva oss i överlåtelse, att i tro och tillit ta emot vår korsfäste och uppståndne Frälsare i det eukaristiska brödet och vinet.

fredag 21 augusti 2009

Tro, mod och frimodighet

Det finns en sanning med stort S — Jesus Kristus. Han är Guds Son och har utgivit sig själv för vår frälsning och räddning från synden och döden. Jesus Kristus fyller oss med tro, mod och frimodighet för vårt liv i denna värld.

"Gud har funnit oss värdiga att anförtros evangeliet, och därför talar vi som vi gör; det är inte människor vi vill vara till lags, utan Gud, som prövar våra hjärtan." — 1 Thess. 2:4

fredag 14 augusti 2009

Ingen har större kärlek


I Johannesevangeliet säger Jesus: "Ingen har större kärlek än den som ger sitt liv för sina vänner." Den polske franciskanmunken Maximilian Kolbe (1894–1941) gav sitt liv för en medfånge i nazisternas koncentrationsläger Auschwitz.

Maximilian Kolbe fördes till Auschwitz i maj 1941 med anklagelsen att ha gömt och skyddat judar. Under sommaren lyckades en fånge fly från Auschwitz, och lägerledningen bestämde då att tio interner skulle svältas till döds. En av männen, Franciszek Gajowniczek, bröt ihop och ropade gråtande efter sin familj. Maximilian erbjöd sig då att ta hans plats bland de till döden dömda. De tio internerna sattes i var sin cell, och Maximilian bad och sjöng psalmer för de andra.

Maximilian Kolbe helgonförklarades 1982 av sin landsman, påve Johannes Paulus II. Franciszek Gajowniczek var en av de närvarande.

tisdag 11 augusti 2009

Sankt Laurentius i Rom (1)


Sankt Laurentius (italienska: San Lorenzo, svenska: Sankt Lars) var en diakon i antikens Rom. Han beordrades att lämna ut Kyrkans skatter till den romerske kejsaren och visade då på Roms sjuka och fattiga och sade att dessa är Kyrkans skatter. Kejsaren blev då ursinnig och lät lägga Laurentius på ett glödande halster, på vilket han led martyrdöden år 258.


I Rom finns det ett flertal kyrkor invigda åt den helige Laurentius. En av dessa är San Lorenzo fuori le Mura, som är belägen i östra Rom, några kvarter utanför den aurelianska muren. Den medeltida basilikan, som egentligen består av två sammansatta kyrkobyggnader, hyser den helige Laurentius reliker.

söndag 9 augusti 2009

Det är Herren!


Det är Herren vi tar emot i eukaristins bröd och vin. Det är Guds Sons kropp och blod som vi bokstavligen inmundigar i den heliga mässan. Jesus själv säger till oss: "Den som äter mitt kött och dricker mitt blod har evigt liv, och jag skall låta honom uppstå på den sista dagen." Jesus lovar att vi skall ha evigt liv om vi äter hans kropp och dricker hans blod. I kommunionen tar vi fysiskt, kroppsligt emot den inkarnerade Guds Son — den i köttet komne Herren.

fredag 7 augusti 2009

Johannes Paulus I


"Ieri mattina io sono andato alla Sistina a votare tranquillamente. Mai avrei immaginato quello che stava per succedere!"

— Johannes Paulus I

onsdag 5 augusti 2009

Herre, förlåt

Herre, förlåt vad jag har varit,
helga vad jag är
och säg vad jag skall bli.

     — Francis MacNutt