tisdag 8 september 2009

Salig i vår


Den 2 maj 2010 kommer den engelske kardinalen John Henry Newman (1801–1890) att saligförklaras. Newman tillhörde från början Anglikanska kyrkan, men konverterade till Romersk-katolska kyrkan 1845 och prästvigdes två år senare. Som teolog var Newman mycket produktiv; han publicerade fyrtio böcker, bland annat Apologia pro vita sua (1864). I denna skriver han följande om sin konvertering:

"Från den stund då jag blev katolik har jag givetvis ingen fortsatt redogörelse att framlägga för min religiösa åskådning. När jag säger så menar jag inte att jag varit intellektuellt overksam, eller att jag slutat fundera på teologiska frågor; jag har däremot inte haft några åsiktsändringar att beskriva, och överhuvud ingen oro i mitt hjärta. Jag har levt i fullkomlig frid och förnöjsamhet, jag har inte haft ett enda tvivel. Vid min konvertering var jag inte medveten om någon inre förändring, intellektuell eller religiös. Jag var inte medveten om någon fastare tro på uppenbarelsens fundamentala sanningar eller om någon bättre kontroll över mig själv, min trosiver var inte större, men det var som att komma i hamn från ett upprört hav, och min glädje däröver förblir oavlåtligen till denna dag."

Inga kommentarer: